پایگاه ثقلین

مرجعی برای نقد و بررسی و روشنگری

پایگاه ثقلین

مرجعی برای نقد و بررسی و روشنگری

پایگاه ثقلین
مرجعی برای نقد و بررسی و روشنگری:

‎ ←احادیث ائمه اطهار علیهم السلام
‎ ←پاسخ به برخی شبهات دینی
‎←نقد و بررسی فلسفه ملاصدرا
‎←اشکالاتی بر عرفان و تصوف

⛔️ شبهه: سفارش خشونت آمیز اسلام به کتک زدن زنان در آیه 34سوره نساء.


پاسخ👇

1️⃣ این بخش جدا شده از این آیه در مورد زنانی می باشد که طغیان کرده و از شوهر خود اطاعت ننمایند نه در مورد همه زنان.

2️⃣ اگر دقت شود در آیه مساله ضرب و شتم بعد از گذر دو مرحله است. میفرماید: اول به آنها موعظه و نصیحت کنید بعد از همبستر شدن با آن ها دوری کنید و بالاخره اگر این دو مرحله مفید واقع نشد در اینصورت آن ها را بزنید.

3️⃣ این مساله فقط مختص اسلام نبوده بلکه در تمام قوانین دنیا هنگامیکه رفتار مسالمت آمیز برای وادار کردن افراد برای انجام وظیفه مفید واقع نشود متوسل به خشونت شده و حتی گاهی در موارد خاصی مجازات هایی شدیدتر از آن نیز مد نظر گرفته می شود و گاهی تا سر حد اعدام پیش میرود.

4️⃣ تنبیه بدنی همانگونه که در کتب فقهی و روایات نیز آمده است باید ملایم و خفیف باشد بطوریکه نه موجب شکستگی و مجروح شدن گردد و نه باعث کبودی بدن شود.

5️⃣ روانکاران امروزی معتقدند که جمعی از زنان دارای حالتی به نام "مازوشیسم یا همان آزار طلبی" هستند و گاها این حالت که در آنها شدت پیدا کرد تنها راه آرامش آنان تنبیه مختصر بدنی است و در واقع این یک نوع درمان روانی است.

✅ مسلم است که اگر یکی از دو مرحله اول مفید واقع شد دیگر مرد حق ندارد بهانه گیری کرده و در صدد آزار زن بر آید. همانگونه که در ادامه آیه دستور میدهد : اگر اطاعت کردند دیگر به آنها تعدی نکنید.


📚 برگرفته از تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی